Sunday 6 July 2014

Tepek

Ni citer dah agak basi.
Masa aku pantang minggu ke - tiga aritu. Bidan mimah siap sediakan air untuk aku mandi lagi tu.
Dia basuhkan aku kepala.
Rambut aku dia urut-urut sampai ke kulit kepala sampai dapat rasa kulit kepala aku.
Tegang je rasa muka ni.
Just guna head and shoulder je
Dia suh berkemban dan pakai pad.
Aku guna kain batik cikya.
Abis aku rembat 5 helai kain batik cikya masa aku balik ipoh minggu lepas.
Aku bertangas guna kerusi meja makan.
Di bawah meja makan diletakkan arang yang dibiarkan menjadi bara.
Macam sauna.
Badan aku ditutupi dengan selimut
Berpeluh....
Bidan mimah bagi aku air kunyit yang pure yang disediakan oleh mak sue ain.
Ibu jari kaki kanan diletak atas ibu jari kaki kiri dan tangan kiri ampu breast sambil minum air kunyit dengan satu nafas
*fear factor azwa*
Sesi urutan bermula dari kepala hingga ke kaki.
Kalau mak bidan sendawa maknanya sakit la tempat kena urut tu.
Kena urut sendi-sendi yang berkarat.
Tak tau la rasa macam dah berlipat-lipat karat tu.
Tungku sungai diletakkan di atas perut dan di belakang badan.
Kalau ada rasa biji kat sesuatu bahagian badan tu nama dia bijik angin.
Kena urut untuk buangkan sekurang-kurangnya 3 hari.
Bengkung dipakaikan dan rambut diikat tegang tinggi.
Terasa macam puteri di gunung ledang.

Ibu kajang bagi tips nak elak kau jadi pekak masa kau jadi warga emas nanti.
Tepek bawang putih kat lobang tinga.

No comments:

Post a Comment